מה קורה בשיעורי פיתוח קול?

מה קורה בשיעורי פיתוח קול?

המון דברים יכולים לקרות בשיעורי פיתוח קול! בשיעור מוצלח במיוחד למשל, הזגוגיות בחלון יכולות להתנפץ. בשיעור של תלמיד שבא כי ההורים שלו הכריחו אותו לבוא במקום לשחק, המורה יכול לברוח מחדר הלימוד בצרחות אימה (הורים שימו לב!). ובדוגמה אחרת, כבר היו לי בעברי שיעורים מוזיקאליים במיוחד שבהם כלבלב הבית אילתר קול שני לקטע הסולו הלירי של תלמידתי המופתעת.

כאמור, דברים רבים יכולים להתרחש בשיעורים לפיתוח קול. כפי שאתם בוודאי כבר מנחשים, אנו לא נעסוק בהם, ולא חלילה בגלל שזה יכול ליצור חלומות בלהה בקרב הקורא התמים. במאמר זה אנו נעסוק בהרכבו של שיעור פיתוח קול סטנדרטי, המתכוונים-להיות-תלמידים-לפיתוח-קול מוזמנים לקרוא, ואלה מביניכם שמכירים ומנוסים יעדיפו אולי להיכנס לאתר מזג האוויר ולבדוק מה לובשים מחר בבוקר.

שיעור פיתוח קול אורך בדרך כלל בין חצי שעה לשעה


– כל תלמיד ומורה לפי צרכיהם וכושר הריכוז שלהם – ובמהלך כל שיעור כזה אמורים להיות לפחות חלק מהדברים הבאים: תרגילים לשחרור הגוף, יציבה נכונה, תרגילי נשימה, תרגילים קוליים, תרגילי שמיעה, תרגילי שפגאט (לא, סליחה, תרגילי שפגאט ממש לא..) ועבודה אמנותית על שירים.

הרשימה לעיל היא חלקית מאוד, יש לציין, ועדיין ארוכה מידי. ואיך הסתירה הזו מתיישבת בדיוק? אז ככה: מצד אחד, נושאי העבודה שעולים בשיעורי פיתוח הקול הנם רבים לפחות כמספר החיידקים הנפלטים מפיו של אדם שלא ממש מקפיד לצחצח שיניים, קם בבוקר לאחר שעות שינה ארוכות ומפהק פיהוק גדול. מצד שני, לא שעה ובוודאי שלא מחצית השעה תספקנה לעבודה רצינית ומעמיקה על יותר משניים או שלושה מן הרכיבים שהוזכרו לעיל.

לכן, שיעור פיתוח קול סטנדרטי יכלול בדרך כלל – אם זה אחד מהשיעורים הראשונים – תרגילי נשימה ושיחרור והתחלה של עבודה דרך תרגילים קוליים. בשיעורים יותר מתקדמים התלמיד יוכל כבר לבוא "מחומם" לשיעור, כלומר לאחר שביצע עם עצמו תרגילי נשימה ושחרור, ואז יהיה ניתן להתמקד בשיעור בתרגילי קול ובעבודה על שירים ספציפיים. מומלץ להביא לשיעור טייפ מנהלים או רשמקול (ובתרגום חופשי: אייפוד) כדי להקליט את התרגילים הקוליים ואת העבודה על השיר. אחר כך בבית, אפשר לתרגל עם ההקלטה ולשים לב לדברים שאולי בשיעור קצת חמקו לנו.

עוד על טכניקות קוליות
פורסם בקטגוריה כללי, מדריך, מה עושים, מיתוסים, פיתוח קול, עם התגים , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

4 תגובות על מה קורה בשיעורי פיתוח קול?

  1. מאת נועה‏:

    שאלה של מתחילים: מה קורה בשיעור פיתוח קול של מישהי שלעיתים נדירות מצליחה לשיר תו או שניים נכונים? אני מתפדחת אפילו לשיר לבד. יש לאדם כמוני תקווה לשיפור כלשהו?

  2. מאת אלה אלרם‏:

    הי נועה, ברוכה הבאה (-:

    את מדברת פה על שתי בעיות שונות:
    1. אי יכולת לשיר נכון
    2. ביישנות – על.

    לגבי העניין הראשון – צריך לבדוק למה את מתכוונת כשאת אומרת שאת לא יכולה לשיר יותר משני צלילים נכונים – האם את מתכוונת לזיופים? אם כן, צריך לבדוק מה גורם לך לזייף – יכולות להיות כל מיני סיבות.

    לפעמים אנשים מזייפים כי שירה של 'בערך' מספיקה להם – עם זה אפשר להתמודד. זה דורש חינוך לאסתתיקה מוזיקאלית אבל יש תקווה (-:

    לפעמים אנשים מזייפים בגלל בעיות של שליטה בקול – ואז צריך לברר מה הגורם לחוסר שליטה בקול. אם הבעיה היא במיומנויות של הגוף – אפשר ללמוד את המיומנויות החסרות. אם הבעיה היא רפואית – צריך לבדוק מה הבעיה. כשיודעים מהי הבעיה, אפשר לתכננן דרכי התמודדות, וגם אז – יש תקווה.

    בגדול – כל עוד את שומעת שאת מזייפת ומצליחה לזהות את הזיופים – יש תקווה.

    אם את לא שומעת את הזיופים לעומת זאת – צריך לבדוק מה הגורם לחוסר השמיעה, וגם כאן – עם רוב הגורמים אפשר להתמודד. בעיה שהיום אנחנו עדיין לא יודעים כיצד להתמודד איתה היא חוסר שמיעה שנגרם בגלל נזק בסיביות של האוזן (אם תרצי הסבר מורחב יותר אני אשמח לתת לך – כרגע אני אפרט פחות כי התשובה מתארכת נורא… (-:).

    לגבי עניין ביישנות העל – זה דבר שקל יותר להתמודד איתו בדרך כלל ויש הרבה דרכים לעשות את זה. מבטיחה לכתוב על זה מאמר כאן (-:

    כל הסבר נוסף שתרצי – את מוזמנת להמשיך ולשאול – אני אשמח לענות! מקווה שעזרתי…

  3. מאת עדן‏:

    יש לי שאלה , אני רוצה מאוד לדעת לשיר כמו שצריך אבל הקול שלי לא כל כך יפה(הוא לא ממש גרוע אבל פשוט לא ברמה ממש טובה) , אם אני ילמד לשיר נכון (בלי זיופים וכדו'..)הקול והשירה שלי ישתפרו בצורה משמעותית ?
    תודה , עדן[=

    • מאת אלה אלרם‏:

      הי עדן, ברוכה הבאה!
      כדי לענות לך על השאלה אני צריכה להכיר את הקול שלך ולדעת למה בדיוק את לא חושבת שהוא ברמה גבוהה מספיק. באופן כללי אפשר לשפר את רובם הגדול של הדברים. לגבי זיופים – לפעמים אפשר ללמוד לשיר ללא זיופים ולפעמים לא – תלוי מה הסיבה שבגללה יש זיופים. דברים כמו ידע מוזיקאלי, חשיבה אמנותית אסתתית, טכניקה וכ"ו אפשר בדרך כלל לשפר (-:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *