מי הוא זמר? קריטריונים מסורתיים

בעקבות התגובה של גורו יאיא למאמר 'מי זמר יותר מוצלח?' החלטתי לכתוב קצת על הקריטריונים המסורתיים שאמורים לענות על השאלה: מי יכול להיות זמר.

אני חייבת כבר בהתחלה להסתייג ולהודות – כל קריטריון שיופיע פה אפשר להפריך… מצד שני, אי אפשר ממש להתעלם מהקריטריונים הללו. בעולם המושגים הזמרי הקלאסי למשל, הם חשובים מאוד  – גם היום. לעומת זאת, בעולם שירת הג'אז – חלק מהקריטריונים הם ממש סותרים את אלה שיוצגו פה. במוזיקה הקלה – בואו נאמר העניין מאוד מורכב ומסובך. ואתם יודעים מה… עוד לא התחלתי לכתוב וכבר הסתבכתי בתוך ההסברים בעצמי… אז בואו פשוט נתחיל….

לא לזייף…

שמיעה מוזיקאלית טובה היא יכולת שחייבים שתהיה בכל סוגות המוזיקה – קלאסי, ג'אז, רוק ופופ. שמיעה מוזיקאלית מתבטאת בין השאר ביכולת שלנו לשיר בלי לזייף. יש כל מיני דרגות לעניין: כששרים אקפלה – כלומר ללא ליווי – יש נטייה אצל הרבה זמרים לרדת לאט לאט בגובה הצליל במהלך השירה – אתם יכולים להבחין בזה בבירור כשאתם מקשיבים למקהלות ללא פסנתר. זה דווקא לא אסון. יש סוג מסוים של חוצנים ששר מדויק לחלוטין גם ללא ליווי ואלה בדרך כלל באים מכוכב רחוק, ומביאים איתם לעולמנו תכונת זהב  קסומה בשם 'שמיעה אבסולוטית'. אבל הם חייזרים…זמרים תושבי כדור הארץ אינם חייבים להיות בעלי היכולת הזו.

אי לכך, כאשר אנחנו שרים עם ליווי ומזייפים – זו כבר בעיה רצינית. הליווי אמור להנחות אותנו ישר אל הצליל המדויק. ישר לשם חבר'ה, לא לסביבה ולא לאזור. אין כאן 'תחום'. יש כאן צליל אחד נכון שאנחנו אמורים להגיע אליו וזו, חבריי היקרים, התשובה הנכונה היחידה…  הנה דוגמה לאיך נשמע זמר מזייף. ועכשיו, הנה דוגמה נוספת של זיופים רבים עד מאד – אבל לעומת הדוגמה הקודמת, במקרה הזה – דיויד בואי הוא זמר ענק, והשירה שלו מדהימה…

קול גבוה

מה זה בכלל קול יפה? סאונד נעים? שירה נמוכה? גבוהה? ללא אוויר? אם את זמרת שהתחנכה כל חייה על ברכי האופרה הקלאסית והרומנטית, יכול להיות שקבורה אי שם במעמקי תודעתך השאלה אם הקול שלך 'מספיק גבוה'. יכול להיות שאת חולמת בסתר ליבך לנפץ זגוגית או שתיים בבית של המורה לפיתוח קול. במקהלה של כיתה ו, נעלבנו קשות כשלא שמו אותנו בקבוצת הסופרן. אבל אפילו בספר החוקים של המוזיקה הקלאסית לא כתוב שזמרת עם קול גבוה (סופרן) היא יותר טובה מזמרת עם קול נמוך (אלט). העניין הוא בכלל מסורתי אקוסטי –  קול גבוה מתבלט וקל לשמוע אותו יותר מקולות נמוכים. בתקופות עבר, כשלא המציאו עדיין את החשמל ואת מערכות ההגברה לא הייתה ברירה אלא לתת את התפקידים הראשיים לזמרות סופרן (או זמרי טנור וקונטרה טנור – הקולות הגבוהים של הגברים). היום, הבעיה כבר חלפה מן העולם – בדיוק כמו מחלת הדבר. לצערנו, מוצרט לא קם מקברו עדיין ולכן האופרות ההיסטוריות נשארו כשהיו, ותפקידי הסופרן ההיסטוריים יישארו אותם תפקידי הסופרן…

קול נמוך

לעומת המסורת הקלאסית, בתחום הג'אז והמוזיקה הקלה יש נטייה של כמה אסכולות לצדד בקול הנמוך, הסקסי והחם. הרבה לפני שנולדתם, כשלמדתי ברימון, אחת ממורותיי לפיתוח קול לימדה אותי לשיר בקול נמוך מאוד. אני לא טוענת שלא נהניתי לנהום, אבל אני גם זוכרת שכל בוקר הייתי בודקת בדאגה במראה אם השפם שלי קיבל גוון שחור עבה וסלסול מה. זה היה מפחיד חבר'ה… בכל אופן הנה דוגמה לזמרת מתחום המוזיקה הקלה – שמעיזה לשיר בקול גבוה, ועושה מוזיקה נפלאה! אה, והנה עוד אחת… ועוד אחת… אז אולי אהבתם את קייט בוש, לורנה מקנית', ושרה ברייטמן, ואולי לא. אבל שמוזיקאי אחד מכולנו יקום ויגיד שזאת לא מוזיקה!

קול זמיר

אוקיי, אז סיכמנו שהקול יכול להיות גבוה או נמוך כרצונו, ואין זה משנה בכלל לגבי האיכות והטיב שלו. ועכשיו – מה לגבי יופי של צליל או של סאונד? ללורנה מקנית' ולשרה ברייטמן יש קולות קסומים. בטח זה עזר להן בדרך הזמרה שלהן. עכשיו מה לגבי הזמר הזה? האם הקול שלו נעים בשיר הספציפי הזה? (השאלה איננה מופנית לאנשים שנהנים להאזין למשרוקיות של כלבים) האם השיר הזה הצליח ברחבי העולם? האם זו מוזיקה? ומה לגבי הזמרת הזו? האם ניתן לכנות את הקול שלה 'קול זמיר ענוג'? האם השיר הצליח ברחבי העולם? האם זו מוזיקה?  ועכשיו הלהקה המופלאה לד זפלין האם קול הסולן הנו 'קול זמיר ענוג'? האם השיר הצליח ברחבי העולם? האם זו מוזיקה? יפה!! אני חושבת שהסברנו לא רע את עניין קול הזמיר וחיוניותו.

הזמר חייב להיות יפה וסקסי כדי לעבור מסך

זה חשוב להיות יפה – יופי הוא בכל זאת האמנות של בורא עולם. כריסטינה אגילרה מדגימה את זה מאוד יפה, ושקירה הנפלאה – ושתיהן אכן זמרות אדירות – ממש אדירות. ובכל זאת – האם הזמר הזה 'יפה וסקסי'? טוב, האמת שבעיני הוא כן ומאוד –  אבל אני מכירה רבות ורבים שיחשבו שונה ממני. מצד שני – האם יש לו כאריזמה בימתית? האם הוא שובה את ליבנו? הו, כן… ואם כבר ביופי וסקסיות עסקינן – אני אתן לכם גם את הדוגמה המאוד צפויה… אני יודעת שבטח ראיתם ושמעתם את זה מליון פעמים כבר, אבל זה לא פלא… עוד על סקס, שירה, והצלחה

ידיעת תווים

זמר חייב לדעת תווים ולהיות מוזיקאי. אחרת, הוא יהיה מאוד מוגבל בביצועים שלו וביכולות ההבנה של המוזיקה שהוא עושה. אני מסכימה עם זה מאוד. עדיין, בשוחות נסתרות ברחבי תל אביב ונתניה מספרים על זמר אחד שגם כותב את השירים שלו, גם מלחין אותם, גם מצליח וידוע מאוד אבל… מעולם לא למד תווים. אני לא יודעת אם זה מיתוס,אגדת עם ישנה נושנה או האמת לאמיתה… מזהים אותו, דרך אגב?

ולסיכום..

יש עוד קריטריונים חשובים לזמר טוב. כמו חוש קצב מפותח, תמיכה נכונה בשירה, חוש אסתטי וכ"ו. את האחרונים, דרך אגב, עוד לא הצלחתי לסתור. אני לא יודעת אם קיימים זמרים שנחשבים ל'טובים' שאין להם חוש קצב או אסתטיקה מוזיקאלית. עדיין, אלה דברים שאפשר ללמוד. ואני מדברת מניסיון. בקיצור, מוזיקאים יקרים, קחו לתשומת ליבכם את הדברים הללו, אבל כמו כל דבר בחיים – קחו אותם בעירבון מוגבל…

אם ברצונכם לקרוא עוד על מה זמר צריך כדי להיות זמר מוצלח הנכם מוזמנים לכאן וגם לכאן
פורסם בקטגוריה כללי, מדריך, מה פירוש, מיתוסים, פדגוגיה, פיתוח קול, עם התגים , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

3 תגובות על מי הוא זמר? קריטריונים מסורתיים

  1. מאת whisper‏:

    אני בטוחה שתמצאי את ההרצאה הזו של דיוויד ביירן על

    "איך הארכיטקטורה עזרה למוסיקה להתפתח"

    מעניינת ומרתקת למדי מאלפת מצחיקה ומאוד קשורה לכל מה שכתבת כאן.

  2. פינגבאק: מי זמר יותר מוצלח? | פיתוח קול: אלה אלרם פותחת את הפה

  3. פינגבאק: סקס מוכר? (או: איך לעבור מסך) | פיתוח קול: אלה אלרם פותחת את הפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *