פיתוח שמיעה או עגבנייה לפרצוף! חלק שני

להלן: החלק השני של המאמר: פיתוח שמיעה או עגבנייה לפרצוף
כאן תמצאו את החלק הראשון של המאמר

איפה אני?

מלודיה, או מוזיקה בכלל, קצת דומה לסיפור עם או לטיול בג'ונגל.

סיפור עם

סיפור עם עשוי להכיל שלושה מצבים בסיסיים: נקודה של סטטוס קוו – כלומר מצב שבו הכול מאוזן וכל דבר נמצא במקומו – זה מצב שקיים בסיפור עם בדרך כלל בהתחלה או בסוף. מצב שני – בעיה: האיזון מופר, נוצרת בעיה שצריך לתקן והסיפור מתחיל להיות מותח. מצב שלישי – שיא: כשמו כן הוא – שיא המתח – זה החלק שבו אנחנו כבר ממש מתים לדעת מה יהיה בסוף. אחרי השיא מגיע סוף הסיפור – קתרזיס – כלומר – חזרנו למצב הראשון – המצב של האיזון והשלווה. הכול בא על מקומו בשלום.

טיול בג'ונגל

גם טיול בג'ונגל מכיל את שלושת המצבים האלה – או אולי אפילו המקומות הפיזיים: מצב ראשון – אנחנו בבית: יש לנו בית – בבית הכול בסדר, שליו, מאוזן, ואולי קצת משעמם. המצב השני – טיול בג'ונגל: יצאנו מהבית, לקחנו תרמיל ומקל (מימייה ואיפוד), ועכשיו אנו נהנים מהנוף המשתנה לנגד עינינו. מצב שלישי – שיא המתח: אנו נמצאים בין מלתעותיו של דרקון אימתני שאוהב לאכול בני אדם. האם נינצל?! וחזרה הביתה למצב הראשון – הצילו אותנו, חזרנו הביתה, אכלנו, התקלחנו ועכשיו הכול בסדר. או במקרה השני… אממ….טוב… לא חשוב.

טוניקה, סב – דומיננטה, דומיננטה

מוזיקה, בכל הרמות שלה, מכילה (בדרך כלל, אם היא לא נכתבה במאה העשרים) 3 מצבים של מתחים רגשיים אשר דומים למה שקורה בסיפורים ובטיולים. קודם כל – יש את הבית. הבית הוא המקום שבו היצירה (במיוחד אם מדובר במלודיה שנכתבה במיוחד כמטרה לתרגיל בפיתוח שמיעה) מתחילה ומסתיימת. ל'בית' הזה קוראים טוניקה. במנגינה בסולם דו מז'ור – הצליל דו יהיה הטוניקה (הצליל הראשון בסולם). בדרך כלל המנגינה מתחילה ומסתיימת בטוניקה ואז אנחנו מרגישים רגועים כמו בהתחלה ובסוף של סיפור, או – בבית. פשוט בבית.

כאשר אנחנו מגיעים לצליל החמישי או השביעי בסולם (בסולם דו מז'ור למשל, יהיו אלה הצלילים סול וסי), אנחנו נרגיש מאוד מתוחים – כאילו שהפלונטר הכי גדול בסיפור קשור חזק חזק וחייב מאוד בקרוב להיפרם, או כאילו שאנו מיטלטלים הנה והנה בתוך פיו הלוהט של דרקון ומרוב מתח איננו מסוגלים אפילו לספור את חמש השיניים הרקובות שלו. אז – סימן שהגענו לדומיננטה. אז עכשיו תדעו – אם המוזיקה גורמת לכם מתח חזק מאוד ורצון להגיע לאיזשהו מקום יותר מאוזן, ואם רגע אחרי כן אכן הגעתם 'הביתה' כלומר לטוניקה, אז רוב הסיכויים שאתם נמצאים עכשיו בדומיננטה – כלומר בצליל החמישי או השביעי בסולם.

לא שכחתי את סב – דומיננטה. באופן עקרוני, דרגת הסב – דומיננטה קשורה לצלילים הרביעי, השני או השישי בסולם (פה, רה, או לה בסולם דו מז'ור). התחושה שלנו כאשר אנחנו נמצאים בצלילי הסב – דומיננטה היא תחושה של התקדמות באופן כללי. אולם כאן, הסיפור מסתבך יותר. את המאמר הזה אני כותבת למענכם – כדי שתוכלו לאפיין את מה שאתם שומעים ולדעת היכן אתם נמצאים בכל זמן בתוך המוזיקה. אבל – המידע המלא לגבי הדרגות בסולם הוא יותר מורכב ממה שתיארתי כאן. זו הסיבה שאני בוחרת שלא להרחיב על דרגת הסב דומיננטה – בשלב הזה המידע כבר יהיה מאוד לא מדויק ויעזור לכם לשמוע הרבה פחות. קחו את המידע על הדרגות בסולם, היעזרו בו לשמוע ולהתמצא בתוך המוזיקה, אך דעו כי המידע הזה הוא רק חלק קטן מתוך נושא הדרגות. חשוב לי שתדעו את זה.

המלצות נוספות

פיתוח שמיעה הוא חשוב לא רק לזמרים אלה למוזיקאים בכלל. אם אתם מתכוונים ללמוד מוזיקה באקדמיה או במכללה לא תוכלו לברוח מהמקצוע הזה. אבל הוא יכול להיות קל… נסו להשתמש בכלים שהזכרנו כאן וספרו לנו אם הם עזרו. אתם גם מוזמנים להגיב ולשאול שאלות. אני אשתדל לעזור לכם כמיטב יכולתי. חוץ מזה, הייתי ממליצה לכולכם ללמוד לפחות שנתיים אורגן או אורגנית. כן, גם אם אתם 'לא קלידנים' וגם אם פיתוח קול וגיטרה זה כבר המון. גם אם נאמר לכם שאורגן הוא 'לא כלי אמיתי'. אמיתי או לא – זה לא משנה. כיוונון החשיבה שלכם לפי הקלידים המדוייקים בחצאי הטונים שלהם, ובניית האקורדים כאשר הם מוגדרים כתפקיד ליווי ולא כחלק בלתי נפרד מהמוזיקה מפתחת את היכולת שלנו להפריד בין המרכיבים השונים של המזיקה, לנתח אותם, להבין אותם ולשמוע אותם. לכן, בנוסף ללימודי פיתוח קול, ללימודי כלי מיתר, ואפילו ללימודי פסנתר – אני ממליצה בחום ללמוד אורגן לפחות עד שלב הליווי באקורדים מרובעים (אקורדים שמכילים 4 צלילים). אם תוכלו לדמיין את המוזיקה שלכם בראש על כל מרכיביה, ולפצל אותה לתווים בודדים, השמיעה שלכם תתפתח מעצמה אפילו בעת שאתם נוהגים באוטו ומקשיבים לרדיו.

פורסם בקטגוריה דרגות בסולם, טכניקה לשמה, כללי, מדריך, מה עושים, מה פירוש, מרווחים, פדגוגיה, פיתוח שמיעה, תאוריה, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות על פיתוח שמיעה או עגבנייה לפרצוף! חלק שני

  1. פינגבאק: פיתוח שמיעה או עגבנייה לפרצוף! חלק ראשון | פיתוח קול: אלה אלרם פותחת את הפה

  2. מאת שיר סבי‏:

    תודה על האינפורמציה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *