נשימה – חלק שני

*הכתוב כאן הוא המשך המאמר נשימה

היציבה

בזמן שאנחנו שרים, לוקח כל הגוף חלק פעיל בפעולת השירה: שרירי הנשימה, מיתרי הקול, המוח, והיציבה של הגוף – כולם פועלים ביחד כדי להשיג את התוצאה האחת – השירה. הגוף הוא מכונה שכל החלקים שלה חייבים לפעול כמו שצריך – אם אחד החלקים מתקלקל או לא פועל – לא נצליח לשיר.

נניח שאנחנו מכינים עוגת שוקולד. אם נאפה את העוגה לפי כל ההוראות – סביר להניח שהיא תצא טעימה, או לפחות היא תוכל להקרא 'עוגה'. אם נשכח לשים סוכר, קמח וביצים – לא תהיה לנו עוגה. אם נשים את כל המצרכים ולא נכניס את העוגה לתנור – לא תהיה לנו עוגה. אם נשים את כל המצרכים של העוגה ונכניס אותה לתנור, ולא נחבר את התנור לחשמל – לא תהיה לנו עוגה. אם כן, לפני שכולנו נתחיל לזמר את 'חד גדיא' לפני פסח – הפואנטה היא שכמו העוגה כך השירה – כל החלקים צריכים לפעול ביחד כדי שנוכל לשיר. אם היציבה שלנו בשירה תהיה לא טובה, הנשימה תופרע והשירה 'תתקלקל'.

אז מהי היציבה הנכונה?

היציבה הנכונה היא זו שלמעשה לא תפריע לנשימה ותאפשר לה להתרחש בקלות. ומה זה אומר: הרגליים יעמדו ברווח קטן זו מזו, כאשר רגל אחת תעמוד מעט לפני הרגל השניה. ההשענות ברגליים תהיה קדימה על כריות כף הרגל הקדמיות (ולא אחורה על העקבים). הכתפיים משוכות אחורה ולמטה, הידיים שמוטות לצדדים, העורף רפוי והגב זקוף -אבל לא מתוח.

יציבה מתוחה מידי, או לחילופין – רפוייה מידי, היא מצב לא רצוי בשבילנו. התחושה בגוף לקראת השירה צריכה להיות דומה לתחושה שלנו בדיוק לפני שאנחנו מתחילים טיול בדילוגים (ומי שלא טייל בדילוגים מאז שנות ינקותו – למה אתם מחכים?!). הבא נזכור שהשירה הנה סוג של התעמלות ולכן, לפני שאנו מתחילים לשיר, הגוף צריך להרגיש מוכן ומזומן לפעולה.

נשימה עליונה לעומת נשימה תחתונה

בואו ננסה תרגיל קצר: עמדו מול המראה (המראה צריכה להיות גדולה מספיק כדי שתוכלו לראות לפחות את חצי הגוף העליון שלכם). הביטו בפלג גופכם העליון ו… קחו הרבה אוויר בבת אחת. מה ראיתם? האם הכתפיים התרוממו? מה קרה בבטן? האם היא 'השמינה' לרגע?

אם, כאשר שאפתם אוויר הכתפיים התרוממו והצוואר נלחץ מעט – אתם נושמים 'נשימה עליונה'. לעומת זאת, אם בזמן שאיפת האוויר הכתפיים כמעט לא זזו ממקומם, אבל כן נראה שהבטן תפחה מעט – מזל טוב! אתם נושמים נשימה תחתונה או נשימה 'מהבטן'.

ומה זה אומר 'מהבטן'? זה דווקא לא אומר שהצלחתם להכניס אוויר לבטן – האוויר עובר את התהליכים תמיד בריאות. אבל – מה שכן קרה הוא שהצלחתם להרפות את שרירי הנשימה שלכם, הסרעפת צנחה (ולכן הבטן התנפחה), וכל האוויר שהריאות שלכם יכולות להכיל נשאב פנימה. זו הנשימה הרצויה לנו – הזמרים.כאשר תתרגלו לנשום בצורה הזו, כמות האוויר שתוכלו להכיל תגדל, וכך יגדל גם אורך המשפטים המוזיקליים שתהיו מסוגלים לשיר.

לעומת זאת, אם איתרע מזלכם והכתפיים שלכם עלו או שהחזה העליון התנפח בזמן ששאפתם אוויר מול המראה – למעשה לא שיחררתם את הסרעפת מספיק – מה שמנע ממנה לצנוח עד הסוף לכיוון הבטן. לכן, כמות האוויר שיכולתם להכניס לריאות הייתה מוגבלת ופחותה ממה שלמעשה אתם יכולים להכיל.

הנה תרגיל שיעזור לכם ללמוד נשימה מהבטן: שכבו על הגב, שימו את שתי כפות הידיים שלכם על הבטן ושאפו אוויר לאט. הם הבטן מתנפחת? אם לא, כוונו את הנשימה אל הבטן או אל הרגליים. שימו לב שהכתפיים נשארות במקומן תוך כדי כך. נישפו, וחיזרו על הפעולה עוד 8 פעמים. כדאי לחזור ולבצע את התרגיל הזה לפחות פעם פעמיים ביום.

כיצד לשיר משפטים ארוכים בלי ש'ייגמר האוויר' באמצע

העתיקו את המשפט להלן על דף: "אחותו של סולימן הגדול הייתה מכינה לו כל בוקר גוגל מוגל והוא היה שותה את זה ושותה ושותה ושותה וזה אף פעם לא היה נגמר או אפילו מתמעט" (למשפט אין שום קשר למציאות ו/או להגיון הבריא). עכשיו, קחו את הדף והקריאו בקול רם את המשפט מהתחלה ועד הסוף בנשימה אחת. — היה קשה? נכון שלא? אם הייתם צריכים לשיר את כל המילים האלה בלי לקחת אוויר באמצע – הייתם נבהלים?

זמריי היקרים, עד כאן בינתיים. שפחתכם הנאמנה חייבת לצאת עם הכלבלב לטיול. בחלק השלישי והאחרון של המאמר, שיתפרסם בימים הקרובים, אנו נמשיך לדון בנושא אורך הנשימה במהלך השירה (וכמובן נסיים גם את הפיסקה הבלתי גמורה בחלק הזה של המאמר), וכפי שהבטחתי, אני אתן לכם עוד תרגילים שיעזרו לכם לשלוט בנשימה, כך שתוכלו לשיר משפטים ארוכים בלי להצטרך לקחת באמצע עוד אוויר.

בינתיים, שלום וברכה על ראשכם (או משהו כזה…)

(-:

עוד על מערכת הנשימה תוכלו למצוא כאן

עוד על נושאים שעוסקים בטכניקה קולית תוכלו למצוא כאן

פורסם בקטגוריה אנטומיה, טכניקה לשמה, מדריך, מה עושים, מה פירוש, פדגוגיה, פיתוח קול, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

תגובה אחת על נשימה – חלק שני

  1. פינגבאק: נשימה – חלק 3 | פיתוח קול: אלה אלרם פותחת את הפה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *