על הבמה – איך להופיע? חלק שני

הכתוב פה הוא חלק שני של המאמר על הבמה – איך להופיע? חלק ראשון.
ובכן… בחלק הראשון של המאמר דיברנו על העיניים. כעת, מה נעשה עם שאר הגוף?…

הפנים

הפנים, בהופעה, הם אחד האיזורים הכי מעניינים שהקהל יכול להסתכל עליהם. הפנים מביעות את הרגש, והרגש, ובכן, הרגש הוא בדיוק מה שמרגש… לכן, הפנים צריכות להביע את מה שהדמות שלכם מרגישה כשאתם שרים על הבמה.

בכוונה אמרתי הדמות שלכם ולא אתם – הדמות שלכם ואתם לא תמיד אחד. אם השיר שלכם מדבר על אהבה, למשל, 'הדמות שלכם' יכולה להרגיש געגוע עצום כשהיא שרה. 'אתם' לעומת זאת, יכולים להרגיש פחד במה, או כעס קליל (למשל על המוניטור שמשום מה לא משמיע אתכם לעצמכם כמו שצריך).

מה צריך לראות בפנים שלכם בזמן ההופעה: 1) געגוע עצום, 2) פחד במה, או 3) כעס על המוניטור? ..

יפה! געגוע עצום. המצב האידיאלי כמובן הוא להיות אחד עם הדמות שלכם בזמן ההופעה – להרגיש את מה שהיא מרגישה ולהביע באופן טבעי את הרגשות הללו. אולם, אם יש דברים שמסיחים את דעתכם – כמו מוניטור שתקן או כאב בטן פתאומי – אתם תצטרכו לשלוט בהבעות הפנים שלכם ולא להראות את הבעיות הללו על הבמה. כשאתם רואים על הבמה שחקן או זמר – מתי ההופעה שלו מרגישה לכם יותר מקצועית-  כשאתם, בתור קהל, מרגישים את הגעגוע שבשיר, או את החששות של הזמר? אם אתם רוצים לעורר הזדהות ועניין בקרב הקהל שלכם – תהיו הדמות – כמה שיותר.

הידיים

פה הגענו לחלק שאצל הרבה זמרים הוא בעייתי במיוחד… שני המוטות הדחליליים האלה שמיטלטלים להם משני צידי הגוף שלנו יכולים לפעמים להיות  (בעדינות)  דרדר בישבן. אם אנחנו עושים תנועות עם הידיים בזמן ההופעה – אנחנו עשויים להרגיש מעט דבילים, והתנועות עלולות להיראות מגוחכות. לעומת זאת, אם אנחנו תוחבים את הידיים בכיסים למשך כל השיר, אנחנו קצת גולמניים (גולמני בא מהמילה גולם, למי שזקוק להסבר). ככה או ככה המצב עלול להסתבך – אז מה עושים?

התשובה היא לעשות. לעשות תנועות עם הידיים אבל וזה אבל רציני מאוד – לתכננן את כל תנועות הידיים מראש. יש בעולם זמרים חצופים שמרגישים תמיד מאוד נוח על הבמה, הם יכולים לבוא להופעה בלי שום תכנון של תנועות ועדיין לעשות את התנועות הכי נכונות ומרגשות עם הידיים שלהם. אותם בני מזל יכולים לפטור את עצמם מלקרוא את הפיסקה הבאה…

הדברים כאן מופנים לשאר אוכלוסיית הזמרים: תכננו את תנועות הידיים שלכם מראש ותשננו טוב טוב מה אתם עושים איתן בכל מילה ומילה בשיר. בצורה הזו אתם יכולים בנחת, בבית, להופיע מול המראה ולבדוק מה עובד ומה לא עובד. לקחת להופעה את תנועות הידיים המתאימות ולוותר על אלו שנראות מוזר או לא מתאים.

עד כאן להפעם… בחלק השלישי של המאמר, אני אכתוב לכם כמה המלצות נוספות לגבי הידיים, ואתן לכם תרגילים שיעזרו לכם ליישם את הדברים לעיל.

נתראה שוב בקרוב!

פורסם בקטגוריה הופעה על במה, טכניקה לשמה, כללי, מדריך, מה עושים, פדגוגיה, פיתוח קול, עם התגים , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

2 תגובות על על הבמה – איך להופיע? חלק שני

  1. מאת ליה פרץ‏:

    אלה יקרה! בכל פעם שפגשתי אותך הוקסמתי ממך! והפעם זו פעם ראשונה שנכנסתי לאתר שלך ואני נפעמת! מ ד ה י ם !!! כל כך בגובה העיניים, כל כך מקרב, כל כך רהוט וברור!……א א ו!!!רציתי לדעת אם את מקבלת ללימודים גם תלמידה כמוני (אני בת 57) אבל רוצה ללמוד בשביל הכיף. אני , כפי שאת ודאי יודעת מלמדת גם גיטרה, שזה ממש ממש הולך עם שירה ותמיד חסר לי ידע בסיסי בשביל לתת לתלמידים שלי קצת הדרכה בנושא, מבלי להתיימר כמובן להיות מורה לפיתוח קול. גם אין לי קול מי יודע מה יפה, אבל אני מרגישה שאני שרה לא נכון, מאמצת מאוד את מיתרי הקול והתוצאה ממש ממש לא טובה.
    אם כן איך אפשר ליצור איתך קשר?
    בהזדמנות זו ד"ש חמה לכל המשפחה המדהימה שלך ובמיוחד במיוחד לסבתא טוניה! שביליתי בביתה הרבה בילדותי!!

  2. מאת אלה אלרם‏:

    וואו, ליה היקרה והמקסימה! המון תודות על התגובה מחממת הלב שלך! ו–ברוכה הבאה!!

    את יכולה להתקשר אליי: 0504-317319

    נשתמע (-:

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *